لما تيجى تشكر انسان قدم لك خدمه معينه او صديق عمل معاك واجب او معروف او رئيس لك فى العمل او اى انسان مهما كان صلتك به بستخدم احدى او بعض كلمات الشكر الاتيه
الف الف الف شكر
انا مش عارف من غيرك كنت اعمل ايه
ربنا يقدرنا على رد جمايلك
انت انقذتنى من الورطه دى
ربنا يديم المعروف
انا مش عارف اشكرك ازاى
وغيرها وغيرها من الكلمات الاخرى. وفى ناس بتألف قصايد شكر ومدح. وفى انسان ابلغ من انسان. والانسان البليغ فى اللغه بتكون كلمات الشكر بتاعته معبره عن الانسان الغير بليغ فى اللغه
لكن لما تيجى تشكر ربنا بتقول
الحمد لله
بس هى دى. ربنا عملها سهله وبسيطه مش محتاجه بلاغه فى اللغه ولا براعه فى النحو
من خواطر امام الدعاه


