Showing posts with label الرأفتــانى. Show all posts
Showing posts with label الرأفتــانى. Show all posts

Sunday, March 15, 2009

دين الفتـــاوى


لماذا لا يبقى الدين فى النفوس والقلوب والمساجد والكنائس والمعابد. لماذا تتلاطم الفتاوى كامواج فى بحر مظلم
الحلال بيّن والحرام بيّن
فطره الانسان السوىّ تهديه الى الخير وتنفرُه من الاثم . فالصدق لا يحتاج فتوى وعدم النفاق لا يحتاج فتوى . فكم من كافر صادق وكم من مؤمن منافق
لماذا لا تحاكم الحكومه شيوخ الفتاوى بإثاره البلبله وتكدير الصفو العام كما حوكم بعض الصحفيين من قبل
اقسم باغلظ الأيمان ان الدوله تشجّع هؤلاء الشيوخ على كل ما هو قبيح ولو شعرت الحكومه بخطوره واحد فيهم لاغلقت جميع القنوات الدينيه

التدين والفضيله ليست بلحيه نطلقها او حجاب نرتديه او صليب يتدلى من العنق

اننا لا نستحق الحريه التى ينعم بها بعض الانعام لاننا نحاكم غيرنا الف مره قبل ان يسأل انفسنا سؤال واحد
ابسط من نرمى به من اختلف معنا فى الرأى هو الكفر والنفاق

Friday, July 20, 2007

لكل انسان بدلته

لكل انسان بدلته تخفى عيوبه وعورته
---
منهـــا القطيفه ام فتحه من ورا
وثلاث زراير وكسوه دافيه مشجره
---
وفى ناس هدومها م الحرير من أغلى صنف
ماشين عيوبهم جنب منهم صف صف
---
وناس عرايا عيوبهم مش محتاجه كسوه
القلب صافى وعمره ما بيعرفش قسوه

أنا لى صوت

أنا لى صوت وهيتسمع
مهما السكوت طوّل يا عم
---
أحسن لى أموت أو أتسجن
وتحيا بلدى وده الأهم
---
حطّو الغمامه ع الوجوه
علشان كلامنا يتكتم
---
الحق ما بيسكت له صوت
والظلم بيته هيتهدم

لبنان

ما تبكيش علىّ ... يا لبنان يا غاليه
مهما دمروكى ... الفرحه بكره جايه
---
إيه يعنى أموت فداكى ... ما انا ليكى وانت ليّ
مليون شهيد وراكى ... أرواحهم مش شويه
---
قصرّنا معاكى ياما ... والله ما هو بإيديه
لازم اكون معاكى ... فى المعركه اللى جايه
---
أرفع غصن الزيتون ... وعلمك بين إيديه
وسلاحى يكون حارسنا ... من كل إيد قويه
---
ما تبكيش وقومى ... ياعزيزه يا آبيّه

أجــــــرى

بأجـــرى وأرمح
بس جوه مكانى واقف
---
ومعايا صحبه
ولسه نبض القلب خايف
---
الشمس نورها فى السما
وبرضه مش حاسس وشايف
---
بأقرا وأكتب
لكنى مش فاهم وعارف

هـرب الكلام

هــرب الكــــلام م اللسان
والضحكه مالها مكان
--
إنسان هزيل كسلان
عايش بلا عنــــــــوان
--
وسط الهموم إتحدف
عشمان يلاقى الهدف
--
لكن الهدف يا ناس
عايـــز عزيمه وإيمان

حــــــــــــــــلم

كان كل حلمه ياخد القلب الصغير جو حضنه
---
كان كل امله يلمس الايد اللى طالها جوه حلمه
---
كــان نفسه يسمـــــــــــع كل كــلمه ما إتقالتش
---
كان نفسه يعـشق بس قلبــــه مـــا بيحـــاولش
---
ضاع منه حــــلمه لأن قــــلبه ما يســتــاهلـــش

بنت صغيره

كان مره بنت صغيّره ...ع الرمله سرحانه فى خيالها
المـوج يلاعب شعرها ... ولا هى دريانه بجمالها
---
تبنى فى قصــور ... والمـوجه تيجى تهـــــــــدها لهـــــــا
ولا مره قالت مش راح ابنى ... ولا مره غاب عنها دلا لهـا
---
تيجى الجميله كل يوم ... عشمانه تبنى قصرهـــــــــا
خـايفه من المــوج والغيـوم ... لا فى لحــظـه ياخدوا حلـمها
---
وهـو كل يوم ع الحاله دى ... إدين بتبنى وموج يهد
ومع الجمال موجود عزيمه ...تسد عين الشمس السد
---
وفى يوم جديد , الشم طالعه م السما ... والموجه نايمه فى بحرها
جت الجـــميله من بعيد ... شــــايله فى إيديها حلمـــها
والكــل واقف فى إنتظار ... الحلـــــوه تبنى قصـــــــرهــا
---
وبإيد ما تعرف يعنى ايه ... كلمه ما فيـــش
قالت الجميــله لنفسها ...قومى ما تخافيش
ابنى لأميرك احلى قصر ... فى كل عصر
---
بنت الأميره حلمهــا ...وقصـــرها على احلى شط

بيرم التونسى

شــاعر وبأكتب زجل ... طمعان فى لقمه عيش
ياخدوا القصــيده بجنى ... تتغنى كده بوليش
---
زعّل كــلامى الملك ... وحلف لأعيش فى باريس
وسط الموانى عتّال ... عايش على البقشيش
---
ما يهمنيش أتنفى ... أو فى الصحرا حتى أعيش
أنا كل همى كلامى ... بين القلوب هيعيش
---
قالوا علىّ دا تونسى ... وفى السياسه مليش
التونسى بيكون إسمى ... والإسم ما يعبنيــش
---
أنا مصرى م السياله... حتى إسألوا الكــورنيش

Wednesday, July 18, 2007

إيـــرل ذو السبعون خريفا

يعمل معى فى احد الاقسام رجل اسمه إيرل يبلغ من العمر ما يقرب من السبعين سنه .. به حيوه ونشاط شاب فى العشرين .. إيرل يعمل فى
الفتره المسائيه وهى الاصعب .. وايرل من اقدم الموظفين فى الشركه ومن حقه ان يعمل الفتره الصباحيه اذا اراد لكنه رفض.. وقال لى ان
الفتره الصباحيه للناس الكسالا وهو ليس بكسول .. سألته متى ينوى ان يطلع على المعاش .. فقال لى لماذا؟ انا احب العمل وما زلت قادر على العطاء .. قانون البلد هنا يمنع التفرقه على اساس الدين , اللون , الجنس والسن . يعنى لا احد يستطيع ان يجبر إيرل على الطلوع على المعاش
ما شدنى هو نظره المجتمع الامريكى للسن.. لا احد يبالى اهتماما بعدد سنين عمرك طالما انت قادرا على العمل .. لا احد يهتم بعدد الشعرات البيضاء. ودائما اذكر نفسى بالفرق بين نظره مجتمعنا العربى والمجتمع الامريكى لكبار السن. فى مصر بعد الوصل لسن الاربعين يبدأ الناس فى نداءك باسم حاج حتى واذا لم تحج. وايضا قبل وصول سن الاربعين يقتنع الشباب فى مصر ان العظمه كبرت وخلاص يلا حسن الختام
اتذكر فى بدايه قدومى لنيويورك كنت اعمل فى محل ما.. وجاءت امرأه تبلغ من العمر الثمانين مثلا .. وسمعتها تقول لزميلى فى العمل ان يسرع فهى متأخره على ميعاد عملها!! ذهبت لزميلى فى العمل وتأكدت منه فعلا ان هذه السيده فى طريقها للعمل.. 80 سنه ولسه بتشتغل..وقال لى وجايز تلاقى عندها بوى فريند كمان.. رحم الله جدتى مات فى سن ال 53

Saturday, April 7, 2007

عـلى والكـــلب

الكلاب والحيوانات الاليفه عموما تحظى بمعامله خاصه هنا فى نيويورك وفى جميع الدول الغربيه كافه.. فتجد المستشفيات والفنادق الخاصه بالكلاب والقطط وتجد خدمات عديده للكلاب والقطط واتذكر صديقى اخذته عند وصوله من مصر لسوبر ماركت كبير جدا ووجدته واقف متنح امام قسم اكل القطط والكلاب والدمعه هتفر من عينه .. وكان يتذكر ايام ما كانت بيحدف الكلاب بالطوب والحجاره
المهم ان لى صديق اسمه على يكره الكلاب كرها شديدا .. وفى يوم م الايام وجدت على داخل علىّ وفى يديه كلبين لولو حكايه واحد ابيض والثانى اسود.. وشعر الكلاب مقصوص بعنايه فائقه.. فزعت من مكانى وسألت على عن الكلاب .. فجاوبنى على انه هيشرح لى فيما بعد وفى مره اخرى وجدت على داخل علىّ ومعه الكلبين وحوالى 4 بنات مزز جدا.. فسالت على عن الكلاب وعن البنات فشرح لى على انه اشترى الكلبين علشان يعلق بيهم بنات
فعلى كان بياخد الكلاب للشارع للتمشيه وفى كل خطوه توقفه بنت اموره وتلعب مع الكلب وتقوله الله جميل اوى وتسأل على عن اسم الكلب وسنه واسرته ..الخ الخ
وعلى المعلون كان يحكى لهن ان الكلب يتيم او ان سياره متهوره قضت على ام الكلب الاسبوع اللى فات او ان ابو الكلب مات والعياز بالله بسرطان بعد صراع طويل مع المرض.. وكانت عيون على تزرف الدموع من التأثر عندما كان يحكى هذه الحكايه وتدمع عيون البنات وترق قلوبهن ويروحوا مع على علشان يمشوا الكلاب وينسوا على الهم والعذاب اللى هو عايشه
والحق اقول ان على عمره ما كان بخيل لما الاقيه داخل كده ومعاه خمس ست بنات ويقولهم ان المهاجر بيحب القطط وكل القطط بتوعى ماتوا للشعور بالوحده

Wednesday, March 21, 2007

إستكهــــــــولم

استكهولم محكوم عليه بالاعدام فى احدى سجون ولايه مسيسبى فى الجنوب الامريكى. استكهولم غّير اسمه بعد حركات التحرير للافارقه السود فى اواخر الستينات. و صمم على ان يسمى نفسه على اسم ابيض شعب فى العالم..واخو استكهولم سمى نفسه المانيا ولهم اخ آخر يدعى كوبنهاجن

المهم ان المحكوم عليهم بالاعدام هنا بيحظوا بمعامله خاصه فى اواخر ايامهم. من المفارقات العجيبه..ان دكتور السجن لازم يكفشف على المحكوم عليه بالاعدام بصفه دوريه..علشان يتاكد انه معندوش امراض او موانع من تنفيذ حكم الاعدام

ومن ضمن المميزات الاخرى لهؤلاء المساجين هى السماح لهم بالجماع مع نسائهم قبل تنفيذ حكم الاعدام.. يعنى الواحد من دول يروح غرفه الاعدام هو مش نقصه شئ

المهم عم استكهوعندما قدم طلبه انه عاوز ينام مع زوجته كما نص القانون الغير مكتوب.رئيس السجن لم يعترض على اخلاء استكهولم بزوجته. استكهولم وضّح لرئيس السجن انه يملك زوجه وجيرل فريند فى نفس الوقت.. رئيس السجن لم يعترض على زيارتين بدل زياره واحده.. زياره للزوجه وزياره للجيرل فيريند

استكهولم وضّح لرئيس السجن انه فهم زوجته انه عند جير فريند وان زوجته لا تمانع من وجود هذه الجيرفريند معهم فى نفس الغرفه ونفس السريرفى نفس الوقت حتى يتمتع الثلاثه بيوم اخير
رئيس السجن بدأ يشد فى شعره.. وقال لاستكهولم هل انت متأكد ان زوجتك لن تمانع هذا الوضع الغريب؟فآخر شئ ارغب فيه هو فض شباك امرأتين داخل السجن!!!! استكهولم اكد لرئيس السجن ان نسائه لن ولم يعترضن على هذا الوضع من قبل

وفى اليوم الموعود حضرت الزوجه والجيرل فريند فى نفس السياره الى السجن.. حارس السجن اخذهن الى الغرفه المحدده لهذه اللقاءات.. ودقائق قليله وحضر استكهولم الى الغرقه الموعوده

دخل استكهولم الى نسائه واغلق الباب من الداخل.. وحارس الغرفه لم يسمع سوى الآهات والصراخ والعويل.. وبين دقيقه والاخرى يضحك حارس الغرفه.. ويقول ملعون استكهولم له من النساء اثنتان

مدير السجن فى غرفته يدخن السيجاره بشراهه و يلعن الايام والقوانين التى منحت استكهولم حق الجماع بنساءه فى مكان حكومى كسجنه هذا
وفى اثناء لعنته للايام والقوانين رن جرس التليفون.. واذا بمحامى استكهولم يخبر مدير السجن ان الطعن الاخير قد رفض من المحكمه الفدراليه العليا.. وعلى استكهولم ان يبلغ احد اخوته بيميعاد الاعدام للتصرف فى الجثه.. مدير السجن بلّغ المحامى ان زوجه استكهولم تزوره الان وانه سوف يبلغها بنفسه بعد انتهاء الزياره
المحامى فوجئ بما قال مدير السجن وبلغه واكد له ان استكهولم لم يتزوج ولا يملك جيرفيرند منذ دخوله السجن من عشر سنوات

هاج مدير السجن وطار اللى الغرفه الموعوده وطلب من استكهولم ان يخرج من الغرفه ..استكهولم من خلف الباب يطلب عشر دقائق اخرى.. مدير السجن هدده انه سوف يكسر باب الغرفه اذا لم يفتح الباب
فتح استكهولم الباب ورسم على وجهه ابتسامه لم تعرفها شفتيه منذ سنين عجاف

اتضح ان نساء استكهولم ما هن الا موميسات دفع ثمنهن اخو استكهولم المدعو المانيا كهديه منه لاخوه قبل اعدامه

--------------------------------------------------------------
شفت الزمن اتغير ازايا.. دلوقت الاخوات بيقطع بعض علشان قرش حشيش او رنه تليفون
John Grisham thoughts

Tuesday, March 20, 2007

يا دَاستــــــتور الهنـــا...يا رتنى كنت أنا

فى اى بلد محترمه.. بيطلع دين ام رئيسها علشان يعدل فقره او بند او سطر من الدستور ... فى بلاد بتاخد سنين وسنين علشان يشيلوا نقطه او يحطوا فصله فى احدى فقرات دستورها ... اتذكر ان الموكوس بتاعنا هنا بوش افندى علم الغزل.. بقاله اكثر من 6 سنين عاوز يحط تعديل على قانون المعاشات ...لكن الكونجرس مطلع دين ابوه .. كل ما يحاول يفبرك القانون .. يطلع له ميت عفريت.. لكن فى مصر التى فى خاطرى ... عصابه احمد فتحى سرور ...وافقوا وبالاجماع باكثر من 315 صوت انهم يغيروا نصف الدستور علشان الوريث ... والحق اقول انى اشعر بالخزى والعار لانى لا اعرف دستور بلدى الام ...واحفظ عن ظهر قلب دستور بلد المهجــر ... والعيب مش فى انا لانى حاولت ادور على دستور مصر التى فى خاطرى ..بس لقيت التعديلات اكثر من الدستور نفسه
فتجد مثلا تعديل بتاع
دستـــورنا ستايره حرير
من نسمه شوق بيطير
وفى تعديل آخـــر كان حصل عليه مظاهرات .. آلا وهو
يا طالعه من باب الدستــور .. .وكل خد عليه خوخه
ونجد التعديل اللى جنن الشعب بكل فصائله ... وهذا هو تعديل
دستور وحياتك دستور ...ولاخر الاسبوع دستور
وكانت خاتمه الكلام وعبير التغيرات والتعديلات
إش إش إش ... عُمر ك شوفتش دستور باربع عجلات كوتش
مبروك عيك يا زين يا عم السواقين
عقبال لما تسدد ... القسط والتأمين

Sunday, March 11, 2007

عـلمنى الخيــابــه يا أحمـــد


تقرير وزاره الخارجيه الامريكيه بخصوص الديمقراطيه والحريات فى مصر مليئ بما يجعل الولدان شيبا
قمع حريات..محسوبيه..وساطه
رشوه..ظلم.. فساد فى معظم الوزارات
بلطجه رجال الشرطه ..تعذيـــب
فبركه تحقيقات..قمع المعارضــه..الرقابه على المواقع الالكترونيه
تقييد حريه التعبيــر والانتخابات
وغيرها من البلاوى اللى موجوده من ايام الزينى بركات

ومن ضمن هذه البلاوى..ان السجون المصريه غيـر جيده التهويه والحاله الصحيه لدورات الميـاه غير صالحه للاستخدام الآدمى

أحمد بيه ابو الغيط وزير الخارجيه الهمام..ساب كل البلاوى اللى فوق دى ومسك بإيده وسنانه فى نقطه تهويه السجون

وعلى رأى المثل: فى واحد عبيط راح لابوه وقاله ..علمنى الخيابه يا آبا..ابوه قاله روح فى الهايفه واتصدر

اهو هوده اللى عمله احمد بيه.. راح فى الهايفه واتصدر
احمد بيه اتصل بالسفير الامريكى فى قاهره المعز يؤكد له ان حالات السجون بخير وعلى ما يرام..وان التهويه جيده جداَ فشر مدينه الشيخ زايد

احمد بيه كان عاوز يحلف بالطلاق ان كل دى اشاعات وان السجون بحرى وترد الروح..لكن احمد بيه راجل دبلوماسى صايع وعارف ان الحلفان بالطلاق و الكلام ده مش هيجيب نتيجه..احمد بيه عارف ان مصداقيه الصوره..اقوى من مصداقيه السمع او الكلام..فراح عامل ايه..؟؟ بعت سى دى بتاع انتهاك عرض عماد الكبير للسفير علشان يوضح له ان مساحه غرفه التحقيق كبيره اوى..فما بالك بالسجن وان كل سجين له عصى مقشه كبيره للاستخدام عند اللزوم

احمد بيه يا اما بيستهبل يا اما واكل ام الهبل..
اعضاء مجلس الشعب طالع دينهم استجوابات بخصوص الفيلم الاسرائيلى بتاع قتل الاسرى المصريين وده مطنش وقاعد يشرح ان السجون بحرى وهواه مفيش زى كده

احا جدا يا احمد بيه

Sunday, March 4, 2007

عيد الحب...ورمانيسه العبط والدباديب


عمرى فى حياتى ما كرهت عيد بعد عيدى الشرطه وعيد القمح قدر كرهى لعيد الحب..او الفلانتين دى
وعيد الحب مهما اختلف اسمه او تاريخه هو نفس العيد الرخم الذى لا يحمل اى معنى وفى نظرى لا يدل على اى شئ سوى العبط
فى نيويورك تجد كل شحط واخوه يحمل من الورود والازهار ما لا يستطع حمله كتيبه امن مركزى
وبجانب الورود تجد شيكولاته وشمبانيا..وما حل وطاب من اللذات والمسكرات
فى قاهره المعز تجد كل فحل واخوه ..شنبه ممكن ينفع يتعمل منه مكنسه او حائط شائك ..شايل دبدوب ابيض وماشى بيه فى الشارع وفرحان اوى..كانه جاب الديب من ديله
وبقدره قادر يتحول ويتغير لون قاهره المعزمن اللون الترابى اللى اللون الاحمر..فشر يوم الاهلى ما اخد كاس افريقيا
وبرغم اختلاف السعر واللغه والمكان والزمان..الغرض من الدباديب والورود والازهار والشمبانيا والشيكولاته هو نفس الغرض
فى قاهره المعز..سى روميوا طمعان فى بوسه آخر الليله
فى ينويورك وغيرها من العواصم الغربيه..سى روميوا طمعان فى ما هو اكثر من البوسه
وعند سؤال اى شحط او حلوف من حمله الدباديب والازهار عن السببب فى شراء كل هذا ...يرد وعينها كلها احاسيس وعواطف كانه ضارب عشره كيلو حشيش..ويقول..عاوز ابين لها حبى
ونسى هذا الحلوف الدبدوبى.. ان الحب ليس بالدباديب والورود ..الحب هو فعلا ان تحب..لان اللى بيحب بجد..مش محتاج انه يبين حبه ويشترى دبدوب
جاتكم نيله ..رجاله تعر

Thursday, January 25, 2007

لظــــروف الســـــــــــــــــفر


مٌـــغلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــق

لظـــــــــــــــــروف الســـــــــــــــــــفر وخلافــــــــــــــــــــــــــــــــــه
الناس اللى انا معايا تليفونتها وانا حاسس انهم عاوزين يشوفونى بجد هنتصل بيهم علشان نسلم على بعض ونحط الوشوش ع الاسماء

الناس بتوع سيدى ابراهيم.. هنخبط لكم زياره انا والسياح اللى معايا علشان نزور ابو طاحون.. والحدق يفهم

الناس بتوع اسكندريه.. هى عزومه عند محمد احمد.. وواحد قهوه فى البن البرازيلى..مش عاوز اسمع سيره ابو اشرف وقدوره

الناس بتوع القاهره..هى عزومه عند الجحش يا حجر معسل فى وسط البلد.. يا ساندوتش عند زيزو نتانه

الناس بتوع الاقاليم .. ربنا معاكم..اذا كانت الحكومه نسياكم يبقى انا اللى هافتكركم....ربنا كريم ادعوا انتوا بس




استودعتكم الله الذى لا تضيع ودائعه

Tuesday, January 16, 2007

فى بلاد العجائب

القوانيـــن الرأفتــــانيه

مصر التى فى خاطرى غيرها غير كل البلاد.. مصر التى فى خاطرى مليئه بالعجائب العجيبه.. ولو كانت المرحومه آليــس لسه عايشه كانت عملت فليمها الشهير فى مصر بدل آليـس فى بلاد العجائب

مصر التى فى خاطرى ملئيه بالقوانين التى تحمـى حق المواطن البســـيط وتعمل على ذياده الدخل ونماء الجسد
وحــلاوه الروح وانشراح السرائر وانفراج الخواطر وحمايه الحريه وتسليك المناخير وتعريض القفا وقطع اللسان
ففى مصر المحروسه تجد

قانـــون الطوارئ
الجميــل اللى عامل زى نسمه بحر اسكندريه فى ساعه عصارى
ولولا هذا القانون لوجدت كل الناس ماشيه ع الكورنيش فى سعاده وسرور ومش لاقيه اللى يلمها

قانـــون الاحــزاب
هذا القانون فتح طاقه النور لاحزاب عديده..زى وعلى حزب وداد قلبــى يا بوى وعلى حزب الريح ما يودى الريح مايودى وحزب النبى حارصه وصاينه

قانـــون اللى ملوش ظهر يطلع عين اللى خلفوه
والقانــون ده بالزات معمول علشان حمايه الناس الغلابه زى المناضل ابـراهيم نافع و الفدائى سمــير رجب لان من غير القانون ده, كانت الناس دى ماتت من الجوع

قانـــون النشــــــر
قانون حريه الرأى والحمايه الفكريه.. ولولا هذا القانون لانقرضت كل الصحف وخصوصا صحف المعارضه
زى الاهــرام والاخبــار والجمهــوريه.. وكنا اتحرمنا من كتّـــاب معارضين زى اسامه سرايا وكـرم جبــر
والتوتو بــكر والرائع الاستاذ الآنّــا ابو زيد وشيخ المعارضه العملاق كمال الشاذلى

قانـــون الموت علينا حق
وهذا القانون من اجمل القوانين على الاطلاق.. والمفروض كل مواطن يعلق فى بيته صوره من هذا القانون... وانت نازل من البيت الصبح تفتكر القانون ده.. مثلا لو رايح تركب القطار او اى وسيله مواصلات.. افتكر قانون الموت علينا حق لانك ممكن ما ترجعش.. ويا ريت كل واحد معاه تليفون محمول.. يخلى الرنه بتاعته.. قانون الموت علينا حق

قانــون انا وابن عمى ع الغريب
وهذا القانون معدل سنه 81 .. الاصل بتاع القانون ده بيقول انا واخويا وابويا وامى وعمــــــو حبيب على الشعب اللى عاوز يتربــى

قانــون اللى على راسه بطحه
وبرده القانون ده تم تعديله من الاصل بتاعه اللى هو اللى بيته من زجاج.. ما يحدفش الناس بالطوب
والقانون معمول علشان كسـر العين .. حتى اسألوا حســام ابو الفتوح.. صفاء ابو السعــود .. طلعت السادات


Thursday, January 11, 2007

انا وابن عمى



لى ابن عم فى سنى..وكان دايما معى فى نفس الفصل ونفس المدرسه لحد اول ثانوى عام كده لما انا سافرت
خالد ابن عمى كان مهمل شويه.. يعنى مفيش كتب مفيش كراسه مفيش قلم.. عادى يعنى.. كان بيجى الفصل اثبات حاله وكأنه بيعمل جميل فى وزاره التربيه والتعليم
وكان لنا مدرس رسم اسمه الاستاذ حافظ.. وكان الاستاذ حافظ مفكر نفسه بيكاسوا .. وكان بيصدعنا بالفن والفنانين ولوحات .. ومتاحف وغيرها من الحاجات اللى بتخنق.. وكان نص الفصل يا اما بيذاكر ماده تانيه مهمه.. يا اما بيشربوا سجاير ورا
المهم ان فى احدى الحصص.. الاستاذ حافظ زعل ان خالد ابن عمى ماجبش كراسه الرسم ولا الالوان بتاعته.. والاستاذ حافظ وقف خالد فى وسط الفصل وقاله

انت ليه مش زى ابن عمك الرأفتانى ملتزم وبتجيب اداوات الرسم معاك
وأنا قاعد جنب خالد والاستاذ حافظ قاعد يهزأه وخالد ابن عمى اتخنق منه ع الاخر

والاستاذ حافظ قالى يا رأفتانى.. انا احترت مع ابن عمك ومش عارف اعمل ايه معاه.. ياريت تخليه يلتزم زيك

انا كان لازم انقذ الموقف لان خالد كان على شفا انه يطلع المطواه ويخبط الاستاذ حافظ سن ويريح المدرسه والمنطقه التعليميه من قرفه

اقوم انا اعمل ايه؟
اقوم اقلع الجزمه وافقع خالد ابن عمى جزمتين على دماغه
واقوله : كده يا ابن الكلب... كده
جايب لنا الكلام من اللى يسوه واللى ما يسواش

خالد ابن عمى نام ع الارض من الضحك
وانا شغال ضرب بالاقلام والجزمه وهيصه ما تقولش عركه فى سوق زنانيرى

الاستاذ حافظ قعد يسلك فينا ويقولى خلاص ... الكلام ده فى البيت مش هنا... خلاص كده كفايه
وانا اقول .. لا يا استاذ حافظ .. لا انت مش عارف الولد ده بقله التزامه عامل ايه فى والده؟ دا عمى خلاص غلب معاه وقرب يموت

وصممت ان اخد خالد واروحه البيت علشان اكمل العلقه هناك ويكون ابوه حاضر المعركه

ووافق الاستاذ حافظ.. ما هو عاوز يخلص مننا... وطلعت انا وخالد طيران على قهوه عم حسنى نستنى مدرسه البنات لما تطلع

Friday, January 5, 2007

فى ذكــريات تحضير الشنط

الحاجه ام الرأفتانى.. اطيب من الطيبه.. وده يرجع لجذورها الريفيه الكريمه..فرغم زحمه المدن من اسكندريه والقاهره وحتى السفر لنيويورك..الا انها مازلت الست الطيبه اللى بتحب الناس كلها..والحاجه لما تفرح تعيط..ولما تزعل تعيط..لما اسافر واسيبها تعيط..لما ارجع م السفر تعيط...اخود البكالريوس تعيط..ماجستير تعيط..وده سبب خلانى افكر جادا انى اعمل الدكتوراه..يمكن تغلط وتزغرط
واتذكر مره واحنا فى نيويورك..كنا رايحين مطعم وكان فى ناس يهود..وقلت لها ان الراجل اللى قاعد ورانا ده..يهودى.. فالحاجه مصمصت على شفايفها... وقالت يا عينى..يا حول الله يا رب.. ما تقولش ان الراجل عنده جرب ولا حاجه
والحاجه طيبه اوى.. وفاتحه البيت بتاعنا وكاله..اللى الرايح واللى جاى يدخل ..ولازم تحلف ميت يمين انهم لازم يكلوا.. او يشربوا ..وفى اغلب الاحيان..لازم يكلوا ويشربوا.. ولو كان مسموح كانت تحميهم كمان.. وانا لما كنت بابعت حاجات من نيويورك هنا مع اصحاب لى نازلين مصر..كنت با حذرهم ..انهم مايكلوش يومين قبل مايروحوا للحاجه..علشان الحاجه لازم تطبخ لهم.. وبناء عليه كل اصحابى هرشوا الفيلم.. وبقوا يروحوا البيت عندنا واقعين من الجوع وبناء على طيبه قلب الحاجه.. كل اصحابى بنين وبنات حسوا بالاطمئنان لها وارتاحوا لها خالص ..فساعات اكون انا بره البيت ..وارجع متأخر..وادخل البيت الاقى واحد صاحبى حلوف نازل اكل ماتقولش انه فى موائد الرحمن..واسأله انت هنا من امتى.. يقول لى من فتره..عادى يعنى..قيمه طبقين رز وطبق بطاطس واحيانا اخرى ادخل البيت الاقى واحده صديقه قاعده مع الحاجه والاثنين نازلين سح سح سح.. خير يا جماعه.. كانت صديقتى دى بتشكيلها من خطيبها او جوزها او انها تعبانه فى شغلها
والحق اقول..انا لما انزل مصر اجازه..بأنزل فى فنادق..وباحجز للحاجه معايا علشان نتفادى اصدقائى من الحلاليف الجياع لمده معينه..بس بعد يومين بالكتير الحاجه بتحن للبيت لان الناس وحشوها والجيران.. وبناءا عليه نسيب الفندق وارجع البيت اتفرج على اصحابى وهما بيكلوا اويجوا يعيطوا من هجر الحبيب خلاص هانت..ان شاء الله.. هاشوف الحاجه..واللى مزنوق يبقى يقولى وانا
اخليها تدعى له

الدعوه بدولار

Friday, December 29, 2006

كل سنه وانتوا طيبين




قرار رأفتانى غاشم


بالغاء عيد الاضحى والكريسماس وراس السنه واعياد الميلاد لهذا العام ودمجها جميعا مع عيدى الشرطه وعيد القمح


وكل عام وانت بصحه وخير