Showing posts with label سينما. Show all posts
Showing posts with label سينما. Show all posts

Friday, July 25, 2008

عمــــــــر وسلمى

ذهبت لمحل دى فى دى عربى- نظرا لحاله الحنين لمصر التى تنتابنى غالبا فى الصيف- لشراء افلام عربيه. والمضحك انى باشترى نفس الافلام ! لانى باسلفها لصحابى وعمرهم ما رجعوها . اشتريت البرئ والكيف . وانا بادور على الافلام لقيت فيلم ع الرف اسمه عمــر وسلمى. والحق اقول انى عمرى ما كرهت حد فى حياتى قد تامر حسنى ونادى الزمالك ومفيد وفوزى وزاهى حواس

مكتوب على ظهر الدى فى دى نبذه عن قصه الفيلم

عمر الشاب الجرئ الذى يدخل فى العديد من العلاقات الغراميه . ولكن لاعلاقه تستمر نظرا لحبه للتغير وشعوره بالملل . حتى يقابل سلمى التى تغير حياته. وتستمر الاحداث

وقبل ما اكمل نطق حرف الثاء فى كلمه الاحداث .. اطلقت شخره عصماء فشر التوتو بكر فى عز مجده لما كان بيزلزل حجر النواتيه وجيل نعسه ومينا البصل

احداث ايه اللى هتستمر وعمر ايه وسلمى ايه اللى هتغير حياته . والنبى لما تقرأ النبذه دى عن الفيلم ما تحسش كده ان الفيلم ده اتمثل الف مره قبل كده؟؟ انا نفسى كل واحد يخليه فى شغله وبس. يعنى المكوجى يفضل مكوجى والحلاق حلاق والمهندس مهندس وتامر حسنى يفضل تامر حسنى

Thursday, July 27, 2006

فيلم البرئ..اعداء الوطن





فيلم البرئ..اعداء الوطن

رائعه من روائع عاطف الطيب حول سيناريو وحيد حامد لقطعه فنيه نادره وجسد الشخصيه المرحوم احمد زكى
الفيلم ده بيجسد حال الشرطه المصريه بالضبط.اعداء الوطن يعنى المتظاهرين السياسين وافراد الامن المركزى غلابه على باب الله بينفدوا الاوامر بعد عمليه غسيل المخ..اضرب يضرب.. بطل يبطل

الانسان اللى فى قلبه شويه نور بيندم كل الندم عند عمل المعصيه او عمل اى شئ غلط.فى ساعات انسان لا يستطع النوم من التفكير فى كلمه قالها وجرحت شعور انسان اخر

السؤال الان كيف لضابط شرطه النوم بعد اعطاء الاوامر بالضرب والتعديب كيف النوم او حتى العيش بعد اعطاء الاوامر بالتحرش الجنسى باحدى النساء. لو كان يرضى هدا لامه او اخته او زوجته فالمفروض انه يروح يبحث عن قلب تانى لان شعاع النور والامل اللى فاضل ضاع وربنا حكم عليه بالهلاك
ان الله يمهل ولا يهمل

ملحوظه: الصوره المنشوره هنا ماخوده من موقع حركه كفايه ولهم الشكر

Monday, July 24, 2006

Paradise Now الجنه الأن




لقد قرات كثيرا عن فيلم الجنه الان ولقد حاولت مشاهدته اكثر من خصوصا بعد ترشيحه لجائزه الاوسكار وفوزه ببعض الجوائز الاخري
الفيلم يحكى قصه شابين فلسطنيين ينويان القيام بعمليه استشهاديه بسبب ما احاط بهما من ظروف مختلفه. واحد منهم اسمه سعيد ابوه كان عميل اسرائيلى وكان عايش فى العار بتاع ابوه لحد ما الموساد قام باغتيال الوالد الخائن والشاب التانى اسمه خالد وكان لسه مطرود من ورشه الميكانيكا التى كان يعمل بها
باختصار الدنيا اسودت فى عيني الشابان وقررا القيام بالعمليه
الفيلم بيناقش هل فعلا العمليات دى هى الحل الوحيد لترجيع الحق لان فى الفيلم وجهه نظر سعيد اللى مصمم على العمليه ووجهه نظر بنت احد شهداء المقاومه التى اقنعت خالد بالعدول عن العمليه وان هناك طرق اخرى للمقاومه
الفيلم جميل وقصته تجعلك تفكر وهو احسن من بوحه وغيره من المأسي اللى ماليه السينما العربيه

Tuesday, July 11, 2006

عماره يعقوبيان



اولا حيث انى اعيش فى المهجر فلم استطع مشاهده الفيلم
ثانيا العالم كله يعرف ان عادل امام له معامله خاصه من الرقابه على المصنفات الفنيه
خلاصه الكلام ان 12 عضو من اعضاء مجلس الشعب تقدموا بطلب احاطه لسحب الفيلم من دور العرض. والحق اقول ان 12 عضوا دا عدد مهول وتقدم غير مسبوق لاعضاء مجلس الشعب. اتدكر ايام زلزال 91 وغرق عباره السلام وحريق مركز ثقافه بنى سويف وانقلاب قطارات البحيره والشرقيه لم يستطع المجلس الموقر من جمع 5 توقيعات
مجلس الشعب متاكد ان هدا الفليم اخطر من البطاله والارهاب والسكن لدللك تسابقوا على الفضائيات للتنديد بالفيلم وخطوره على المجتمع
انا لو من عادل امام وعماد اديب اسحب الفليم من دور العرض واشوف الساده الاعضاء هيعملوا ايه لما يجدواان المجتمع هيفضل زى ما هو
مش حريه التعبير والابداع حق للجميع ؟؟! ولو الفيلم مش عاجبك قاطعه وقاطع كل اعمال عادل امام لكن فرض الراى على اختيارات الناس ده عمل مش مقبول. يعنى لا كده عاجب ولا كده .عاجب وعلى راي سعد باشا زغلول.. مفيش فايده
وعلى راى محمد باشا هنيدى..جاتكم نيله مليتوا البلد